Tre starka vintrender
Rosébubbel, östeuropa och viner från Argentina - där har du tre starka trender i vinvärlden.
Trender kommer och trender går. I vinvärlden händer det saker hela tiden och här har du tre nya representanter för tre pågående trender; några små och några gigantiska.
De argentinska vinernas försäljning ökar mest i Sverige, förra året med hela 40 procent. Förra året köpte vi 5,5 miljoner liter argentinskt vin vilket innebär att de argentinska vinodlarna har kapat åt sig dryga 3 procent av marknaden i Sverige.
Det är både de röda och de vita vinerna som ökar i försäljning, men här har du ett rött exempel.
Valle Perdido Merlot 2007, (99884), Argentina, 85 kronor.
Passar till lamm och nötkött, det finns 14 000 flaskor och druvan är merlot.
Östeuropa spås bli det nya snabbväxarområdet på den europeiska vinkontinentinten. Låga priser och ett område som allteftersom moderniserar sin vinproduktion väcker intresse i vinköparkretsar och viner från det forna Östeuropa blir mer och mer intressanta enligt kännarna.
Exemplet från Moldavien är lite ovanligt, det finns bara 4 viner från Moldavien tillgängliga på Systembolaget men landets andel kommer säkert att öka i framtiden.
Firebird Legend Cabernet Sauvignon Bastardo 2007, (95514), Moldavien, 69 kronor
Druvorna är cabernet sauvignon (75 %), 20 % bastardo och 5 % merlot och vinet funkar bäst till gris- eller lammkött.
Rosa, mousserande viner är även det en klar trend - försäljningen ökar rejält på Systembolaget och det som tidigare var mer roligt än bra har fått ett allt högre anseende - nu köps viner som har hög kvalitet och är rosa och bubblande.
Charles Kellner-flaskan är gjord enligt den traditionella metoden och är en så kallad crèmant d'Alsace, det vill säga ett mousserande vin från Alsace.
Charles Kellner rosé, (97649), Frankrike, 100 kronor
Druvan är pinot noir, vinet funkar bäst till fiskrätter eller skaldjur.
De tre vinerna är nya på Systembolaget från och med idag - alla tre är goda exempel på respektive trend.