Maten svenskarna inte ger upp – trots prisökningar
Att matpriserna den senaste tiden skenat är det nog få som missat. Men trots de höjda priserna finns fortfarande varor som svenskarna inte är villiga att ge upp. Kaffe visar sig vara en sådan produkt – medan vegetariska och veganska produkter inte längre är lika viktigt.
I februari 2023 ökade matpriserna med 2,5 procent och blev därmed rekordhöga. Många människor har fått ändra sina matvanor och köpbeteenden i takt med inflationen – men det finns samtidigt de varor som svenskar inte tycks vara villiga att rucka på.
Kaffe och kött i topp
En ny undersökning av Yougov på uppdrag av HelloFresh visar vilka produkter som svenskarna inte vill ge upp, trots det ekonomiska läget.
Allra viktigast tycks svenskarnas älskade kaffe vara. Runt fyra av tio (41 procent) uppger att de inte kan tänka sig ge upp den dyrbara koppen trots ökade kostnader.
En tredjedel (34 procent) vill inte heller ge upp köttet. Där finns dock en skillnad mellan män och kvinnor; bland kvinnor är köttet mindre viktigt (26 procent), men bland män desto viktigare (41 procent).
Vegetariskt och veganskt minskar i popularitet
Ungefär en tredjedel (30 procent) fokuserar i mindre utsträckning på att handla ekologisk mat nu när matpriserna stigit. Även vegofokuset minskar; 19 procent respektive 17 procent uppger att de nu inte fokuserar på att handla vegansk och vegetarisk mat.
Desserten det första som ryker
När prishöjningarna är ett faktum, tvingas många prioritera för att hålla sin matbudget. Det visar sig att många svenskar (49 procent) först och främst prioriterar bort desserten när budgeten är tajt. Tätt därefter (48 procent) ryker godis och snacks. Två av fem (22 procent) kan också tänka sig att sluta köpa sås för att hålla budget.
Läs mer: