Ikea höjer priset på sin klassiska varmkorv
Ikea-korven har blivit något av en svensk klassiker. Men nu ser vi slutet på en era – när korvpriset höjs till 7 kronor, efter att den i över två decennier har kostat 5 kronor. Samtidigt sänks priset på den vegetariska korven från 10 till 5 kronor.
– Vi kommer fortfarande att erbjuda en korv för 5 kronor, men en vegetariskt sådan, som egentligen är en bättre produkt, säger Marcus Carlsson, ansvarig för maten på Ikea Sverige.
Varje år säljs miljontals varmkorvar på Ikea-varuhus runtom i Sverige, och för många har det blivit en tradition att avsluta sitt besök hos möbeljätten med en korv med bröd i bistron.
Klassikern blir dyrare
Nu ska den klassiska varmkorven, som i dagsläget kostar 5 kronor, höjas till 7 kronor – med start i morgon, torsdag. Samtidigt sänks priset på den vegetariska korven från 10 kronor till 5 kronor.
– Jag har inte exakt siffra på hur länge korven kostat 5 kronor, men vi pratar om mellan 20 och 25 år. Vi kommer fortfarande att erbjuda en korv för 5 kronor, men en vegetariskt sådan, som egentligen är en bättre produkt, säger Marcus Carlsson, ansvarig för maten på Ikea Sverige.
Ser en ökad efterfrågan
Det återstår att se hur kunderna kommer reagera. Men att den populära korvklassikern nu blir dyrare är en del av Ikeas satsning på att premiera växtbaserad mat, och Marcus Carlsson tror och hoppas att kunderna kommer se positivt på förändringen.
– Jag tror att fler kunder kommer testa den vegetariska korven och inse hur bra den är, men det är klart att det alltid finns någon som kommer vara missnöjd. Vi kommer fortsätta tillhandahålla de traditionella grillade och kokta korvarna, möjligheten att köpa de varianterna finns fortfarande, säger Marcus Carlsson.
Han menar att det redan i dag finns en stor efterfrågan på vegetariskt på Ikea-varuhusen.
– Vi öppnade inne i Gallerian i Stockholm i somras, och där ser vi att en majoritet väljer plantbaserat före de traditionella rätterna. Det går mer i storstäderna, men efterfrågan ökar även i de andra varuhusen, säger Marcus Carlsson.
Ska löna sig att välja vegetariskt
Marcus Carlsson menar att förändringen går i linje med Ikeas mål om att minska klimatavtrycket.
- Ikea har satt ett tydligt och tufft mål att senast år 2030 vara cirkulärt och klimatpositivt. Därför arbetar vi ständigt med att minska vår påverkan på vår planet, och ambitionen att öka mängden växtbaserad mat är en del i detta arbete. Och vi vet att priset är väldigt avgörande när folk ska testa på något nytt, säger Marcus Carlsson.
Läs mer: Måltidsforskaren: Så förändrar lågkonjunkturen våra matvanor